Het Stedelijk Museum Amsterdam speelt niet meer mee in de  'Champions League' van de moderne kunst. Tenminste dat is wat de Amsterdamse Kunstraad voor ogen staat. Het Tate Modern in Londen of het Museum of Modern Art (MoMA) in New York zijn inderdaad een paar maten te groot voor het Stedelijk als het om concurreren gaat. Vorig jaar gaf het Tate bijvoorbeeld zon'n dertig miljoen euro uit aan nieuw werk. Het Stedelijk moet het doen met 1 miljoen. Maar terug naar de wereldtop was wel de ambitie van die zelfde Kunstraad. Maar ja, dat was vόόr die idiote verbouwing van acht jaar. Het is net het Nederlands voetbalelftal en de eredivisie. Wel willen maar niet (meer) kunnen. Groot denken leidt niet altijd naar de top, maar ambitie hebben is natuurlijk niet verkeerd. Noodzakelijk zelfs voor een goed museum. Wereldtop of niet. Dus nu is het advies om de focus te verleggen naar de eigen collectie die volgens de Kunstraad wel van topniveau is. Dat kan zijn maar die staat (nog) voor een groot deel in de kelder te verstoffen. Ik zou het wel anders ophangen anders wordt het niet veel. Dan blijft het museum in de 'Mickey Mouse' competitie.