Media hype
Bij veilinghuis Christie’s in Londen is een ets (38x45cm) verkocht voor 3 miljoen euro. Dat is bepaalt geen koopje. Ook al is de ets van Rembrandt en is het op zeer speciaal papier gedrukt. Hij is ook niet uniek, want er zijn er nog zeven van. Ok, het werk is in zeer goede staat, maar 3 miljoen euro? Ik wil niet lullig doen maar een goede striptekenaar haalt het tekenniveau van de ets moeiteloos. Ik ben absoluut geen Rembrandt hater, maar ik begin de aanhoudende mediahype rond zijn persoon een beetje zat te worden. Het begon misschien met de tentoonstelling van 'Late Rembrandt' een paar jaar geleden, die alle museumrecords brak. Vervolgens werden Rembrandts huwelijksportretten van Maerten Soolmans en Oopjen Coppit onder veel gejuich uit de vergetelheid getrokken. En natuurlijk het feit dat kunsthandelaar Jan Six niet zo lang geleden, een portret van Rembrandt van een onbekende jongeman uit 1634 ontdekte. Het nieuws ging gepaard met een boek waarin Six het avontuur van de ontdekking uit de doeken doet. En nu dus de ets ‘Ecce Homo’. Het wordt me gewoon teveel en dat is jammer. Dat verdient deze fantastische kunstenaar niet.