Hobby
Het begint met een goed idee. Het idee moeten we heilig verklaren aldus minister van Economische Zaken en Klimaat, Eric Wiebes in het VPRO programma Zomergasten. Maar vind hij dat ook als het om kunst en cultuur gaat? Ik ben bang van niet. Volgens Wiebes is kunst niet meer dan een verheven hobby. Hij was aangenaam verrast dat Het Concertgebouw in Amsterdam best een mooi gebouw is en wat een akoestiek!? Hij stond er echt van te kijken. Cultuur is bij hem thuis niet met de paplepel ingegoten. Dat is niet erg, dat komt meer voor. Maar om kunst weg te zetten als hobby vind ik belachelijk. Hij maakte ook een vergelijking met zijn voormalige buurman de loodgieter en de gewezen Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR) (1956-1987). Deze vorm van subsidie vond Wiebes een belediging voor de loodgieter die geen bijdrage voor zijn werk kon krijgen. Daar zit wel wat in. Maar het idee achter de BKR was goed. Kunst bereikbaar maken voor iedereen. Maar Wiebes ging lekker door en noemde de regeling klassenjustitie en kunstenaars hobbyisten. Zoals gezegd, de man heeft niks met kunst en cultuur en dat is heel jammer voor hem. Enig idee wat mijn hobby is?