Het was al even geleden maar nu moest ik toch snel naar museum Boymans van Beuningen in Rotterdam voordat de ze voor zeven jaar dicht gaan. Voor een verbouwing uiteraard. Er was een grote expositie over Peter Paul Rubens. Dat is mooi meegnomen dacht ik. Maar helaas, het viel behoorlijk tegen. Niet om deze Vlaamse alleskunner te kort te doen. Maar na pakweg een tiental schilderijen met krioelende en over elkaar heen buitelende half naakte mensen, was de lol voor mij er wel van af. Geen nood. Er was meer. Zoals de tentoonstelling 'Boijmans in de oorlog, kunst in de verwoeste stad'. Verrassend interessant en mooi gemaakt met geweldige kunst. En dan was er nog 'De collectie als tijdmachine'.Tijdens deze expo had ik het erg naar mijn zin. Van de 150.000 kunstobjecten die Boijmans Van Beuningen bezit, heeft emeritus hoogleraar en kunstenaar Carel Blotkamp een nieuwe opstelling gemaakt die de vaste collectie vervangt. Blotkamp heeft 500 kunstwerken gekozen die min of meer in chronologische volgorde gepresenteerd worden. Het gaat van 1300 tot heden. Dit is tijdelijk maar met zoveel kunstwerken in opslag mogen ze van mij vaker rouleren. Ik was vergeten dat Boymans zoveel topstukken in huis heeft. En helemaal sluiten gaan ze toch ook niet. Voor februari staan exposities van Bauhaus en Co Westerik gepland. Mag ik binnenkort weer naar Rotterdam.