Gebroken vaasje
Ik ben bang dat premier Mark Rutte Nederland inderdaad ziet als een broos, breekbaar vaasje zoals hij ons eerder in een openbare brief mededeelde. Waarom ik dat denk? Dat komt door het wetsvoorstel van minister Dekker voor Rechtsbescherming. Donateurs die meer dan 15.000 euro schenken aan goede doelen en culturele instellingen moeten met hun naam en woonplaats op een website vermeld gaan worden én daar zeven jaar op blijven staan. Jazeker. Dat is goed voor de transparantie zegt Dekker. 'Onzin' zeggen 34 directeuren van culturele organisaties in een reactie. 'Het mecenaat wordt ernstig bedreigd met deze maatregel'. Dat lijkt mij ook. Veel donateurs willen anoniem blijven en al zeker niet met hun gegevens op een openbare website terecht komen. Er is een kans dat het protest van de culturele organisaties gehoor vindt bij de minister. Laten we het hopen. Want wat zijn de gevolgen als sponsoring voor 350.000 instellingen en verenigingen voor een deel is gestopt? Hoe ziet Nederland er cultureel gezien er dan uit? Misschien als een gebroken vaasje?